Saturday 15 October 2011

Loser, hikmah dan gurauan.

*Everybody indeed, have their own so-called a story as a loser- Nidurrima

Jangan tipulah, semua orang ada cerita memalukan tentang diri. Kalau tidak memalukanpun, pasti semua orang pernah menjadi orang yang kalah dalam hidup masing-masing sekurang-kurangnya sekali.  Kalah atau gagal bukanlah sesuatu yang luarbiasa kalau kita boleh memahami hikmah yang Tuhan sediakan di sebalik setiap kegagalan.

Aku, sama macam kamu, kamu dan kamu, yang pernah gagal dalam hidup. Gagal dan kecewa ibarat teman rapat yang tidak mampu dipisahkan. Kalau gagal dan tidak ada sedikitpun rasa kecewa, kau perlu jumpa pakar psikologi untuk rawatan segera.

Setiap orang akan ada cerita sendiri tentang kegagalannya mendapatkan sesuatu. Kalau mudah mengalah, memang susahlah mendapat tahu soal hikmah yang Tuhan sembunyikan. Dalam banyak perkara, apabila kita tahu hikmahnya, mungkin kita berhenti mencuba dan ini sudah jadi cerita yang berbeza.

Bila kau kalah dan kau jadi bahan gurauan pada peringkat paling dalam, bawa emosi kau tenggelam dalam kesakitan. Mungkin hikmahnya belum kau tahu. Tapi satu yang pasti, bukan semua manusia akan terlepas daripada ujian Ilahi. Hari ini kita melontar ketawa pada mereka yang diuji, esok lusa mungkin giliran kita pula, mengambil tempat dia.


No comments:

Post a Comment