Tuesday 1 November 2011

Teknik Membidas (1)

Fakta Dibidas Dengan Fakta
Ini teknik paling atas dalam senarai teknik membidas. Fakta yang salah dibetulkan dengan fakta yang tepat. Fakta yang kelihatan tepat dibetulkan dengan fakta yang LEBIH tepat. Anda hanya akan mampu melakukan teknik bidasan ini apabila menjadikan minat dan hobi membaca ibarat tindakan bernafas. Tidak boleh tidak, mesti! Setiap hari!

Sesuatu hujah akan terlalu mudah untuk dibidas andai kita tahu isu tersebut. Namun, untuk menjadi seseorang yang outstanding ketika membidas, tidak cukup dengan hanya tahu, kita perlu memahami dan menghadam isu itu dan untuk mencapai level ini, kita harus memahami susur galur sesuatu isu. Maknanya soal sebab dan akibat, sejarah dan perjalanan cerita perlu dikuasai ibarat susunan cerita semua isu sudah ada di dada. Disoal sahaja dan anda akan mampu buka dan tutup cerita tanpa ragu dan curiga.

Apabila membaca, cubalah menguasai semua perkara. Fokuskan dengan sesuatu yang di luar bidang anda. Contohnya, jika anda pelajar bidang pendidikan yang seharusnya mahir dan sudah menguasai perihal pendidikan dalam dan luar negara, eloklah untuk membaca dan menguasai bidang-bidang lain pula.

Namun. dalam sesetengah keadaan, anda tidak semestinya perlu menguasai sesuatu isu secara terlalu rinci hingga ingin menghafal setiap angka dan figura secara tepat. Kadang-kadang pengetahuan kita bersifat agak umum tetapi tetap akan membantu dalam membidas.

Contohnya, andai pihak lawan cuba menunjukkan kelemahan Malaysia dalam menguasai sukan F1, dengan mengemukakan hujah pemandu negara hanya berjaya berada di petak 64 ketika perlumbaan mula berlangsung. Bidaslah dan hiperbolakan kesilapan itu untuk menunjukkan si pengucap sebagai 'jahil' dan jauh tersilap. Anda mungkin tidak tahu di petak mana pemandu kita berada. Cukup untuk mengetahui, dalam satu perlumbaan F1, jumlah kereta paling banyak yang akan berada di atas litar (pusingan awal) hanyalah 24!


No comments:

Post a Comment