Saturday 29 October 2011

Ketakutan Berdepan Pasukan Handal

Benar, dalam apa jua bidang yang anda ceburi, pasti akan ada tanggapan tentang siapa pasukan yang paling handal atau hebat yang sukar untuk dikalahkan. Debat juga tidak terkecuali. Saya percaya, setiap pendebat yang melalui zaman berbeza akan memilih universiti berbeza sebagai pasukan yang mereka anggap sebagai bagus dan layak digelar lagenda. Namun, jangan kerana mengangkat sesetengah pasukan sebagai hebat atau meletakkan kepercayaan bahawa mereka adalah pasukan yang lebih baik, anda menjadi manusia dan pasukan yang cepat mengalah dan merasa takut untuk berdepan mereka. Saya ingin berkongsi tips bagaimana menghadapi pasukan yang anda rasakan handal dan jauh lebih baik daripada anda.

Sebelum itu, kita saksikan video muzik terbaru daripada penyanyi yang dianggap paling hebat di Malaysia. Sila saksikan sehingga tamat.


Kita mungkin merasakan video muzik ini sebagai hebat dan terbaik kerana penyanyinya. Dikenali, dihormati dan disegani. Mari kita cari kelemahannya.

0.31 Salah seorang penari menjatuhkan topinya secara tak sengaja. Dalam konteks antarabangsa, kesilapan sebegini sudah dikira mencacatkan video muzik. (Budaya Malaysia, tak apalah, sikit saja..)

1.23 hingga 1.34 Perhatikan 2 orang penari wanita yang berbaju kuning (dengan outer hitam) dan yang berbaju putih (plain). (Kedua-duanya gagal synchronize kan tarian mereka dengan yang lain)

1.53 Siti Nurhaliza melajukan langkah (seolah-olah mengejar fokus kamera, planning yang gagal )

2.27 Lihat seorang penari wanita bertudung, yang menggalas handbag di bahu kanannya. (Tengok sampai habis dia menari, ini part paling seronok.hehe)

2.36 hingga ke akhirnya. fokus kamera hanya untuk beberapa baris sahaja yang berada di depan. Sedangkan tujuan sebenar penceritaan video adalah untuk menunjukkan betapa ramai yang turut menari bersama. (Kita boleh anggap, hanya penari sebenar yang difokuskan, bukan peminat yang dijemput menari..)

3.07 Penari sama (yang menjatuhkan topinya) mengubah arah laluan secara tiba-tiba yang membawa maksud bahawa dia memang sedang dirakam dan menjadikan semuanya sebagai tidak real.

Saya bukan sengaja meletakkan video ini sebagai santapan mata anda. Di sini anda boleh belajar beberapa perkara.
  1. Mula-mula, buang tanggapan wujudnya pasukan yang handal dan tidak boleh dikalahkan.
  2. Sedarlah, walaupun sesebuah pasukan debat itu dikatakan hebat dan handal, mereka tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan. (Tiada pasukan yang sempurna) 
  3. Kekuatan sesebuah pasukan boleh jadi terletak pada seorang anchornya. (Siti Nurhaliza). Tapi ahli pasukan yang lain boleh menjadi liabiliti dan berdepan risiko besar melakukan kesilapan. (Para penari)
  4. Selidik dan analisis kesilapan ahli pasukan yang bersifat liabiliti. Namun jika berjaya menunjukkan kelemahan anchor, itu bonus. Apatah lagi jika anda berjaya twist keadaan untuk menampakkan yang dialah paling lemah dalam pasukan kerana..
  5. Anchor juga tidak terkecuali daripada melakukan kesilapan.
  6. Kadang-kadang kita melihat sesuatu kesilapan sebagai kecil, tapi itulah yang boleh menjadi peluru paling ampuh untuk menjatuhkan musuh.
  7. Kehebatan untuk menggunakan seni hiperbola (exaggerating things) amat diperlukan untuk menampakkan sesuatu kesilapan sebagai tidak boleh diterima dan dimaafkan.
  8. Kesilapan (yang kononnya kecil) boleh di expand untuk dijadikan asas serangan secara berterusan.
  9. Jangan takjub dengan seni persembahan lawan, anda akan terleka dan terlupa untuk mencari kesilapan. Sedangkan itulah tugas hakiki dalam perdebatan.

3 comments:

  1. tapi ni bkan klip video yg sebenar la ckgu...

    ReplyDelete
  2. yg sebenar yg mane ikhwan.boleh bg link kt ckgu?

    ReplyDelete
  3. sy ada tgok rncangan ape nta...x igt..tp memg dato' siti ckp yg ni bkan vdeo sbenarnye..

    ReplyDelete