Sunday 11 September 2011

Ironi 1 (3 dalam 1)

Selepas dunia menyaksikan kekejaman Israel yang menyerang Gaza secara bertubi-tubi tanpa henti selama empat hari pada Januari 2010, umat Islam seluruh dunia melakukan protes di mana-mana sahaja sebagai ekpresi bantahan mereka terhadap kekejaman itu.


Di Kuala Lumpur, Masjid Negara menjadi saksi ratusan orang yang berhimpun memegang sepanduk, mengibarkan bendera Palestin dan menjerit-jerit perkataan-perkataan anti-Yahudi dan anti-Israel. Mereka ke jalanan dan berdemonstrasi.


“Hidup-hidup, hidup-Palestin!”  “Hancur-hancur, hancur-Israel!” (Baca dengan nada Mat Sabu)

1.      Di jalan, kelihatan sekumpulan anak muda. Ramai yang membawa bersama bekalan air mineral sebagai persediaan menghilangkan dahaga. Seorang anak muda pula memegang sesuatu yang berbeza di tangannya. Sebotol Coca-Cola. Nah, Ironi 1!

2.      Ada yang datang agak lewat dan tidak sempat menunaikan Solat Zuhur berjemaah. Mereka terus turun ke jalan menyertai kumpulan yang berdemo. ‘Ini jihad, tak apa. Kejap lagi kita solat,” kata ketua mereka. Jam 5.30 petang, mereka masih di jalan. Huh, ironi 2!

3.      Salah seorang yang berdemo, Mat Yahoo (bukan nama sebenar) berbicara penuh emosi dengan rakan-rakannya selepas penat berdemonstrasi. Lokasinya di kedai mamak berhampiran. “Sudah sampai masanya kita boikot semua produk Yahudi, tanpa kompromi!” kata Mat Yahoo dengan penuh emosi, kemudian dia membuka kotak kedua rokok Dunhillnya untuk menghisap rokok ke 21 batang hari itu. Ironi 3!!!

No comments:

Post a Comment